39 Basamak: Eğlenceli bir uyarlama

John Buchan’ın 1915 tarihli casusluk romanı 39 Basamak’ta, sıradan bir adam olan Richard Hannay’nin hayatı, evine gelen yabancı bir casus kadının öldürülmesiyle değişir. Hannay Londra’dan kaçmak zorunda kalır ve İskoçya’ya doğru yola çıkar. Amacı, kadının ölmeden önce ona verdiği bilgileri kullanarak “39 Basamak” adındaki gizli casus örgütünü ortaya çıkarmak, böylece kendini kurtarmaktır. Yolda onlarca farklı kişiyle karşılaşır ve başından pek çok olay geçer. Bu arada örgüte bağlı çalışan ve kendilerini polis olarak tanıtan iki adam da peşine düşer. Hannay sonunda, yolda tanıştığı – ve aşık olduğu – sarışın kadının da yardımıyla olayları çözer, örgütün çökmesini sağlar ve kurtulur.

Şaşkın şaşkın oradan oraya koşuşturan çaresiz Hannay’nin Hitchcock’un dikkatini çekmemesi düşünülemezdi herhalde. Romanın üç sinema uyarlamasından ilkini o yapmış. Ama böylesine hareketli ve bol olaylı bir öyküyü sadeleştirmeden tiyatroya uyarlamak çok zor. Bunu da Patrick Barlow başarmış.

2006’dan beri Londra’da sahnelenen bu uyarlama oldukça minimalist. Sadece 4 oyuncuyla, birkaç parça eşya ve aksesuar kullanılarak, neredeyse tüm efektleri oyunculara yaptırarak bütün bu öyküyü anlatmayı başarmışlar. Bu prodüksiyon 2007 Laurence Olivier Ödülleri’nde en iyi komedi oyunu seçilmiş. Grup daha önce birkaç sandalye ve bir bayrak kullanarak, bir “Savaş ve Barış” uyarlaması da sahnelemiş. Merak ettim doğrusu…

Kent Oyuncuları, İngiltere gündemini yakından takip ediyor ve şu anda hem West End’de hem de Broadway’de sahnelenmekte olan bu uyarlamayı Türkiye’de de başarıyla sahneliyorlar.

39_basamak01.jpg

Oyunun asıl yükünü dekor ve aksesuarları getirip götüren, pek çok role giren, efektleri canlandıran ve zaman zaman dekorun bir parçası olan iki oyuncu taşıyor. Londra’daki sahnelenişinde bu iki oyuncu tam 146 farklı rolü canlandırıyormuş. Ben oyun sırasında bizimkilerin kaç farklı role girdiğini sayamadım. Bu oyuncular tren yolcusu, birçok farklı polis memuru, birkaç İskoç köylüsü, otel sahibi bir çift, yaşlı Alman casusu ve eşi gibi rollere giriyorlar. Ayrıca rüzgarda yuvarlanan çalılık ya da aşılması güç bir nehir oluyorlar. Bir bardaktan su sıçratarak yağmur, mavi bir duş örtüsünü sallayarak şelale etkisi yaratıyorlar.Özellikle trende geçen kovalamaca sahnesinde bu durum doruk noktasına ulaşıyor. Aynı anda hem gazete satıcısı ve kondüktör, hem iki polis, hem de iki tren yolcusu olup, üstüne bir de Hannay’i kovalıyorlar. Hannay’ın camdan dışarı çıkıp trenin üzerinde polislerden kaçtığı ve sonunda köprüden aşağıya atlayarak kurtulduğu sahne özellikle muhteşem planlanmış ve çok iyi oynanıyor.

Oyuna bir de gölge oyunu bölümü eklenmiş. Bu bölümde kaçmakta olan Hannay bir uçak tarafından kovalanıyor. Uçaktakiler önce Hannay’ye ateş etmeye başlıyorlar ancak daha sonra uçak düşüyor ve Hannay peşindeki kişilerden kurtuluyor. North by Northwest’ten ödünç alınan bu sahnede Hitchcock da purosu ve başına konmuş kargasıyla perdede görülüyor. İlk önce bu bölümün, buraya özgü bir ekleme olduğunu düşündüm ama Londra prodüksiyonunda da mevcutmuş.

Bu sahneleme tarzı ve oldukça karikatürize edilmiş tipler oyuna büyük ölçüde komedi unsuru katıyor. Böylece ortaya oldukça eğlenceli bir oyun çıkmış. Bu sezonun en iyi oyunu olmasa da beni en çok eğlendiren oyunu olduğu kesin.

Oyunda yan rolleri canlandıran Okan Yalabık ve Bülent Şakrak bolca koşuşturmalarına rağmen çok iyiydiler. Özellikle Yalabık’ın rüzgarda yuvarlanan çalılık olarak sahnenin bir ucundan diğerine yuvarlanışını unutmak mümkün değil.

İki ayrı rolde yer alan Demet Evgar, Kent Oyuncuları’nın geçen seneki başarılı Yeşim Koçak projesinden sonra, sanırım toplulukta bu senenin parlayan yıldızı olarak seçilmiş. Öldürülen yabancı casus Annabella Smith rolünde kaba aksanlı femme fatale olarak çok iyiydi. Hakan Gerçek ise şaşkın Hannay olup çıkmış. Bir kez daha takdir ettim.

İngiltere’ye bağlantı:
http://www.officiallondontheatre.co.uk/news/display?contentId=91075
http://london.broadway.com/story/id/3003299

Reklamlar

Kategoriler: Seyir Notu, Tiyatro

1 Yorum »

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s