Sorular ve özür…

O zamanlar 14 yaşımdaydım. Bir akrabamız İstanbul’a gelmişti, bizde kalıyordu. Bir akşam yemek sırasında şöyle demişti: “ O kafir var ya, o, aziz demeyeceğim, aziz Allah’ın adı, ama o Nesin denen herif var ya… Her şeyi o başlattı!” Televizyonda birkaç gün önce Sivas’ta olanlarla ilgili haberler vardı. Ben anlamamıştım olanları, pek de önemsememiştim.

Dün akşam önemsedim. Genco Erkal çıktı sahneye arkadaşlarıyla, bir buçuk saat anlattı. Arkada da olayın görüntülerini içeren bir belgesel film…

Olay nasıl başladı? Önceden hazırlanan bildirilerle, namazdan çıkan cemaatin arasında karışan kışkırtıcılarla kalabalık nasıl kızıştırıldı? “Harekete geçmiş cehalet” şehri nasıl talan etti, insanları bir otelde nasıl kuşattı? Yetkililer ve sorumlular neleri yapamadılar, neleri yapmadılar? Halkı sakinleştirmesi gerekenler sözleriyle onları nasıl daha çok kışkırttı?

O kadar insan nasıl yakıldı? Medeniyetin göbeğinde cehennem ateşi nasıl tutuşturuldu? Olayın asıl hazırlayıcıları neden yakalanmadı, suçlular olağanüstü hal ilan edilmiş bir şehirden nasıl ellerini kollarını sallayarak ayrılabildiler?

Bu devlet Aziz Nesin’i linç etmeleri için halka feryat eden, itfaiye demiriyle ona bizzat saldıran belediye encümen üyesini nasıl bulamaz? Bu halk, “haydi şunların ruhuna bir fatiha okuyun” diyerek halkı güya sakinleştiren belediye başkanının milletvekili olmasına, yakalanan üç beş caniyi savunmaya kalkışanların Adalet Bakanlığı yapmasına nasıl göz yumar? Bu devletin o zamanki yöneticileri “Oteli saran halkımıza zarar gelmemiştir.” açıklamasını hangi cüretle yapabilir?

“Cumhuriyet Sivas’ta kuruldu, Sivas’ta yıkılacak” diye slogan atılan bir olay, nasıl olur da adi bir suç gibi gösterilemeye çalışılır?

Bunları ben dün akşam Sivas’93’ü seyredince, olaydan 15 sene sonra sormaya başladım. En çok da kendime sordum: Neredeydin? Sonra, oyunun sonunda, ölen o 35 insanın fotoğrafları perdeye yansıdığında, bu gafletten bana düşen pay için özür diledim hepsinden.

Ama arkamdaki sırada oturan, oyundaki kısacık Mesut Yılmaz taklidinde, oyunun o boğucu, ezici, sıkıntıdan isyan ettirici havasından hemen sıyrılıp kahkahayı patlatan ahmak, bunları düşünmedi herhalde? Kim bilir neler düşündü? Hiç düşündü mü?

3 thoughts on “Sorular ve özür…

  1. genco erkal a çok teşekkür ediyorum. unutkan bir toplumuz tekrar hatırlattığı için. ve bir dileğim var bu oyun tüm tiyatro salonlarında oynansın en ücra ilçelerdeki salonlarda bile.ne kadar çok kişi görürse o kaadr iyi olur diye düşünüyorum.

  2. Olaylar olduğunda 16 yaşındaydım. Sivas’ın tutucu bir yer olduğunu, cehaletin yobazlığa, yobazlığın katilliğe mal olduğunu düşünmüştüm. Bugün 31 yaşındayım, yobazlarla çepeçevre kuşatılmış, cehaletin ve yobazlığın nelere mal olduğunu dehşetle görüyorum, daha nelere mal olacağını korkuyla bekliyorum.
    Dostlat Tiyatro’suna unutturmadığı için, cesareti, sanatı için hem bir sanatsever olarak, hem de TC vatandaşı olarak şükranlarımı sunuyorum.

  3. Merhaba yazini okudum ve son cumlesi haric her cumlesine katildim. Cunku son cumlede yazinin basinda ki ruh halinden Sivas olayini dogru cozumlemis anlamis kisiden eser yoktu. Birine biresyler komik gelebilir gulebilir kahkaha atabilir.Kimi zaman komik olmayan birsey bile olabilir bu gulunen seyler ya da bir cenaze toreninde birilerini gulme alabilir ya da en komik oyunda bile aglanabilir. Baskasinin gulmesi gulumsemesi onun bu durumu anlamadigina dair kanit degildir , anladigina dair de kanit degildir. Birsey dusunmuste olabilir, dusunmemiste. Bu onu ayiplama sebebi olamaz. Hele ki boyle anlamli bir oyunda, sadece dusundukleri yuzunden oldurulen insanlarin hikayelerinin anlatildigi bir oyunda, kalkip guluyor diye kimse yargilanamaz.

Bir Cevap Yazın

